Sikkerhet på tur

Sikkerheten har første prioritet. Vårt mål å gi deg en spennende, sikker og positiv båtopplevelse. På tur er passasjerenes sikkerhet den viktigste faktoren for at turen skal bli vellykket.

Båt og utstyr oppfyller kravene til «Forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer mv.» fra Sjøfartsdirektoratet.

Vi hører alltid på den passasjeren som er minst komfortabel i båten og kjører etter forholdene – for at alle skal få  en god opplevelse og ønske og være med på flere turer. Vi legger opp turene slik at vi i minst mulig grad må gå direkte mot tung motsjø for å slippe  stamping og slag. Vi kjører med høyere selvpålagt sikkerhetsmargin enn mange andre i RIB bransjen og tilbyr ikke hopping i bølger eller jakt på andre båter. «Vil du hoppe høyest og lengst med båt så bør du ikke velge oss som leverandør av din tur.» men er du opptatt av høy sikkerhet – da er vi et bra valg.

Profesjonelle RIB’er er svært trygge båter
Profesjonelle RIB’er er bygd for denne typen aktivitet, konstruert og laget etter de strengeste krav for å kunne frakte alle våre passasjerer på en sikker og trygg ferd selv i grov sjø. En RIB er en svært stabil båt, alle passasjerer kan stå på samme siden uten at båten krenger vesentlig. RIB’en har mange uavhengige flytekammer, som gjør at den i praksis aldri vil synke. Båten er utstyrt med jockey seter, som vi anser som det eneste som fungerer ved kjøring i bølger. I tillegg har båten en spiss v-bunn som bidrar til mer behagelig og trygg kjøring i bølger. Vår mening er at en profesjonell RIB er det tryggeste du kan være i på sjøen.

Rupert 32 med 12 passasjerseter

Hastighet
En RIB er ikke primært en rask båt, men en veldig sjødyktig og trygg båt som kan holde en god og komfortabel marsj hastighet selv under røffe forhold. Når vi kjører sakte i trange sund holder vi 5 knop. I store deler av skjærgården innaskjærs er det 30 knops fartsgrenser, når vi er utaskjærs marsjer vi i ca 40 knop hvis forholdene tillater det. For noen høres kanskje dette raskt ut men når du får oppleve det så vil du se at dette ikke på noen måter er ekstremt eller farlig, men derimot en fantastisk opplevelse. Det er også slik at det er roligere i båten jo lenger bak du sitter.

Personlig sikkerhetsutstyr for passasjerer
Vi er en av få aktører som bruker redningsdresser som er godkjent etter de nyeste og strengeste kravene for passasjerbefordring. Alle passasjerer får utlånt sin egen redningsdress av typen KI-Elements Ki-Suit 165

Hovedegenskapene til denne redningsdressen er
Screen Shot 2014-11-01 at 09.09.47

  • Redningsdress med hette og Termo isolert vinterfor. En person som faller i iskaldtvann med denne på, skal overleve minst 1 time
  • Redningsdressene har en oppdrift på 165Newton oppdrift (dette er tre ganger mer enn de gamle redningsvestene) og den har krage så den snur deg rundt i vannet selv om du er bevisstløs
  • Godkjent etter krav til synlighet (signalgul og reflekser)
  • Vannavstøtende. Dressene tåler mye sprut og regn.
  • Løfte stropp i beltet
  • Mulighet for manuell utløsning
  • Mulighet for å blåse opp flytelungen selv hvis alt annet feiler
  • Salalombriller ved behov

Forsikring
Båten med passasjerer er forsikret for inntil 30 millioner pr samlet skadetilfelle. Medbrakt utstyr er under ingen omstendigheter dekket av forsikringen.

I båten finnes masse sikkerhetsutstyr:

  • VHF
  • Håndholdt VHF med GPS. Denne har også distress knapp.
  • Kartplotter
  • EPIRB – Satelitt nødpeilesender (sender posisjon og båtnavn til redningssentralen via Satelitt hvis den blir utløst)
  • Nødbluss og nødraketter
  • HMS Plan
  • Førstehjelpsutstyr ihht forskriften
  • Redningstau (kasteline)
  • Brannslukker
  • Redningsgrind
  • Anker
  • Drivanker
  • Tauverk
  • Verktøy for enkel på stedet reparasjon
  • Digitalt og analogt kompass
  • Kniv
  • Mobiltelefon
  • Papir kart

Når vi kjører flere båter i følge – som vi ofte gjør – gir dette også en økt sikkerhet og trygghet for alle passasjerene i eventuelt uforutsette situasjoner.

Alle våre skippere oppfyller minimumskrave til å kjøre båt med inntil 12 betalende passasjerer fra Sjøfartsdirektoratet

  • Sertifikat som Dekksoffiser Klasse 5L
    • navigasjon
    • sjøveisregler
    • brovakthold og bruk av radar
    • skipslære
    • sikkerhet
    • teknologi/motorlære.
    • førstehjelp
  • SRC/VHF
  • Grunnleggende sikkerhetskurs for skip